Fri frakt över 399 kr - Förlängt öppet köp till och med 5/1 - Fri retur i butik
Egen design på Lagerhaus med Therese Stråhle
Största delen av Lagerhaus sortiment består av egen design. Unika produkter skapade av det kreativa designteamet i Göteborg. Satsningen på design har varit med ända sedan starten 1996, men fick ännu mer fokus när Therese Stråhle tillträdde som företagets första fastanställda designer 2005. Nu, nästan 20 år senare, är design mer aktuellt än någonsin tidigare.
Therese Stråhle har jobbat som designer på Lagerhaus sedan 2005 och har skapat många av företagets produkter genom åren. Lagerhaus lanserar många nyheter varje år och idag designas ungefär hälften av sortimentet på huvudkontoret i Göteborg.
- Vi ser att efterfrågan på Lagerhaus unika sortimentet successivt växer. Hållbarhet ur olika aspekter, glädje och nyfikenhet genomsyrar allt jag gör, berättar Therese Stråhle, designer på Lagerhaus.
Therese illustrationer och mönster pryder flertalet nyheter 2023.
Mönstret KÖSSBÄR som kommer 2023 är illustrerat av Therese.
Designprocessen pågår ständigt
Designprocessen pågår ständigt. Thereses och hennes kollegor arbetar långt i förväg med trendspaning och planering för kommande kollektioner. -Vanligtvis börjar vi skissa på ett sortiment som ska finnas tillgängligt för våra kunder ungefär ett år senare berättar hon. Therese huvudområde är presentinslagning, kontorstillbehör samt förpackningsdesign. Jag jobbar mest med mitt favoritmaterial papper, och ritar bland annat mönster och grafik som pryder allt ifrån presentpapper, vykort och tablettaskar till skrivböcker.
Design är långt mer än det visuella
Design är långt mer än det visuella. Therese och hennes kollegor arbetar kontinuerligt för att hitta smarta lösningar som är hållbara (ur en mängd olika aspekter) för allas framtid. Lagerhaus vill visa vägen mot smarta och prisvärda lösningar som inte belastar människor och miljö, och hjälpa våra kunder att hitta glädje och inspiration i omställningen till en hållbar livsstil.
- Vi vill att våra produkter ska leva länge och vara cirkulära. Vi strävar efter att använda så bra material som möjligt och vi vill uppmana våra kunder att reparera, förnya eller skänka vidare i stället för att slänga. Att ställas inför komplexa frågor som hur vi jobbar för att nå FN:s globala mål är utmanande men samtidigt fantastiskt spännande. Cirkulär hållbarhet är en hjärtefråga för mig som designer, och att få vara delaktig i att hjälpa våra kunder i en tid av omställning och göra det på ett lustfyllt sätt ger mig energi, berättar Therese.
Under våren 2023 lanseras ”Babyshower” på Lagerhaus och Therese står bakom flera mönster och produkter. Allt papper är FSC-märkt och påsar, boxar och rosett kan användas om och om igen.
Fem snabba med designer-Therese:
Största utmaningen med att vara designer idag?
Att ställa om mot en hållbar konsumtion.
Hur ser en designprocess ut i korta drag?
Problemställningar, analyser, formuleringar, målsättningar. Skiss, diskussioner, mer skisser och tester.
Vad är det roligaste att skapa?
Produkter som blir någons favorit - gärna med glimten i ögat!
En favoritprodukt genom åren?
En?!! Jag har ju gjort så många, hahaha.
- Skrivboksserien KONTORET (smart, enkel, snygg, analog)
- Karaktären ELAKA TOMTEN (han blev så poppis att han t o m fick en egen Facebook-sida)
- Led-lampan YES (för att den lyser upp och peppar i vardagen)
…och till sist måste jag säga hela vårt GODISSORTIMENT; för att jag vet att det dagligen ger glädje för så många kunder!
Har du något mantra?
”Du behöver inte vara som alla andra”
Therese på Instagram @kreativt_kaos
Följ med i Thereses kreativa vardag på hennes Instagram @kreativt_kaos. Lagerhaus officiella Instagram hittar du på @lagerhaus.
Hitta dina favoriter på lagerhaus.se.